Program pięciu zmysłów

Zmysły dziecka rozwijają się już w okresie płodowym. By stymulować rozwój dziecka, należy zapewnić mu jak najwięcej pozytywnych doznań dotykowych i z czucia głębokiego.

Program pięciu zmysłów został opracowany przez terapeutów integracji sensorycznej.

Opiera się na odpowiednio zaplanowanej stymulacji najważniejszych zmysłów człowieka. Celem naszym nie jest prowadzenie terapii ale ogólna stymulacja ukierunkowana na prawidłowy rozwój naszych dzieci. Terapeuta prowadzący grupowe zajęcia będzie miał możliwość zauważyć ewentualne zaburzenia i trudności występujące u dzieci a następnie zwrócić na nie uwagę rodzica.

Zgodnie z Programem pięciu zmysłów, zajęcia w których uczestniczą dzieci będą codziennie ukierunkowane na stymulowanie innego zmysłu. Będą to dotyk, słuch, wzrok, węch i smak.

 

 

Jak wygląda Program Pięciu zmysłów w naszych placówkach?

Dzieci w naszych placówkach będą miały możliwość w przyjaznej atmosferze i pod okiem specjalistów poznawać wszystkimi zmysłami otaczający je świat – a jednocześnie dobrze się bawić.

Poza skupieniem się na określonych zmysłach każde zajęcia będą równocześnie aktywować dwa najistotniejsze w integracji sensorycznej systemy jakimi są układ przedsionkowy i proprioceptywny. Dzięki układowi przedsionkowo-proprioceptywnemu człowiek odbiera doznania związane z ruchem i zmianami w ruchu. Ma on wpływ na utrzymanie równowagi, świadomość przestrzeni, właściwe napięcie mięśniowe, koordynację i płynność ruchu. Od jego prawidłowego działania zależy kształtowanie się i rozwój funkcji ruchowych, czuciowych i poznawczych.

Odpowiednio zaplanowane ćwiczenia stymulujące układ przedsionkowy normalizują działanie systemu nerwowego. Wpływają również na rozwój funkcji słuchowo-językowych oraz na odbiór wrażeń przez inne systemy zmysłowe.
Wzrok

Wzrok

Wzrok jest najważniejszym zmysłem w uczeniu się – 80% tego co pamiętamy widzieliśmy

Daje nam informacje o tym, gdzie jesteśmy, co się może wydarzyć i co się wokół nas dzieje. Dzięki niemu mamy możliwość podziwiać i oglądać świat. To w momencie gdy zobaczymy coś pięknego lub zabawnego uśmiechamy się i przeżywamy szczęśliwe chwile. .

Dotyk

Dotyk

Dotyk to zmysł, który formuje się jako pierwszy – około 7. tygodnia życia płodowego. 

Jest podstawowym narzędziem poznawania świata przez noworodka. Dotyk zwiększa szybkość komunikacji. Za jego pomocą możemy skutecznie przekazywać różne emocje, np. miłość, radość, wdzięczność, smutek

Słuch

Słuch

Słuch jest zmysłem odgrywającym ważną rolę w życiu każdego człowieka.

Dzięki niemu poznajemy rzeczywistość. Umożliwia nam pracę, nawiązywanie kontaktów społecznych, dostarcza nam sygnałów ważnych dla fizycznego i psychicznego bezpieczeństwa.

Węch

Węch

Węch jest zmysłem należący do grupy chemicznych.

Wydaje się niepotrzebny dla prawidłowego funkcjonowania, jednak dzięki niemu odbieramy bodźce z otoczenia w zupełnie inny sposób i jesteśmy w stanie uniknąć niebezpieczeństwa. Dzięki niemu oprócz wykrywania zapachu i oceny jego intensywności możliwe jest zapamiętywanie wrażeń węchowych oraz nadawanie im znaczenia emocjonalnego.

Smak

Smak

Smak jest to bardzo stary, pierwotny zmysł, który umożliwia znalezienie odpowiedniego pożywienia.

Pozwala na bezpieczne zaspokojenie głodu, dając możliwość wybrania produktów niezbędnych do życia i odrzucenia tych niebezpiecznych.